Prof. Miriam Ben-Peretz
(of blessed memory) 1927-2020
Prof. Miriam Ben-Peretz (of blessed memory), Winner of the Israeli prize for Educational Research in the year 2006
פרופ' מרים בן פרץ זוכה בפרס ישראל בתחום חקר החינוך לשנת תשס"ו - 2006
Judges' Considerations for Awarding the Prize
"Prof. Miriam Ben-Peretz is among the well-known Israeli researchers in the study of teaching and curriculum design and the study of teacher education and professional development. Her studies in these areas have had a significant impact in Israel and abroad, and she is now regarded as a leading authority in the areas of her study.
In the field of curriculum planning, Prof. Ben-Peretz has developed the concept of "curricular potential" and investigated the interaction between teachers and curriculum. She pointed to new directions in curricular research and integrated curricular planning theories and teaching theories. Prof. Ben-Peretz published unique articles and research reports, among other concerning school curricula and programs in the collective education, as well as Jewish education.
Prof. Ben-Peretz's research, concerning the professional development of teachers and ways of their professional thinking, have been published in numerous articles and a book about the process of professional knowledge acquisition and the role of memory in this process. These works are pioneering in the field of combining research on memory and research on teaching and teachers' development in an historical perspective. Prof. Ben-Peretz has greatly impacted the way we currently think about curriculum, instruction, and teacher training. Her writing has sharpened these issues and presented detailed examples of how teachers and teacher educators interpret their work and create educational opportunities for their students.
One of the most outstanding and important qualities of Prof. Ben-Peretz as a researcher is her ability to bridge the gap between theory and practice and between research areas are different from each other, yet are interrelated and influence each other. Her studies are always anchored to concrete problems of educational practice, and produce solutions that can be applied. She combines scientific ability, imagination and creativity with practical wisdom. Along with her research work, Miriam Ben-Peretz has fulfilled public-academic roles: President of Tel Hai College, Chairman of the Committee for determining the five-year plan for the Arab sector, Chairman of the Committee on Reform in Teacher Education and more. Each of these roles contributed to the establishment and improvement of the educational system in Israel.
Miriam Ben-Peretz's contributions bare a significant influence on the thinking and policies in education, both in Israel and abroad. Prof. Ben-Peretz has contributed to the educational system in Israel with her profound insights, her original studies and her leadership ability, and has brought great honor to Israel in the field of educational research.
Prof. Ben-Peretz provided generations of students who hold important positions today in research and teaching at universities, colleges and the educational system.
For all those reasons we recommend that Prof. Miriam Ben-Peretz be awarded with the Israel Prize in educational research in the year 2006. "
(Source: Ministry of Education, Israel Prize Division)
שיקולי השופטים להענקת הפרס
"פרופ' מרים בן פרץ היא בין החוקרים הישראלים הידועים ביותר בחקר ההוראה ותכנון הלימודים ובחקר הכשרת מורים והתפתחותם המקצועית. למחקריה בתחומים אלו השפעה משמעותית ביותר בישראל ובעולם, והיא מקובלת כיום כבת סמכא מהשורה הראשונה בתחומי מחקריה.
בתחום של תכנון לימודים פיתחה פרופ' בן פרץ את מושג "הפוטנציאל הקוריקולרי" וחקרה את יחסי הגומלין בין מורים לתכניות לימודים. היא הצביעה על כיוונים חדשים במחקר הקוריקולרי ושילבה בין תיאוריות תכנוניות לתיאוריות על הוראה. פרופ' בן פרץ פרסמה מאמרים ודוחות מחקר ייחודיים, בין השאר על תכניות לימודים בית ספריות ועל תכניות בחינוך הקיבוצי ובחינוך היהודי.
מחקריה של פרופ' בן פרץ, העוסקים בהתפתחות המקצועית של מורים ובדרכי חשיבתם המקצועית, פורסמו במאמרים רבים וכן בספר על תהליך רכישת ידע פרופסיונאלי ועל תפקיד הזיכרון בתהליך זה. עבודות אלו הן חלוציות בשילוב בין מחקר הזיכרון למחקר ההוראה והתפתחות המורים בראייה היסטורית. לפרופ' בן פרץ השפעה משמעותית על האופן שבו אנו חושבים היום על תכנון לימודים, הוראה והכשרת מורים. כתיבתה חידדה את הנושאים והציגה דוגמאות מפורטות של הדרך שבה מורים ומורי מורים מפרשים את עבודתם ויוצרים הזדמנויות לימודיות לתלמידיהם.
אחת מתכונותיה הבולטות והחשובות של פרופ' בן פרץ כחוקרת היא יכולתה לגשר בין עיון למעשה ובין תחומי מחקר שהם שונים זה מזה אך קשורים זה בזה ומשפיעים הדדית. מחקריה מעוגנים תמיד בבעיות ממשיות של העשייה החינוכית, ומפיקים פתרונות הניתנים ליישום. היא משלבת יכולת מדעית, דימיון ויצירתיות עם תבונת המעשה. בד בבד עם עבודתה המחקרית מילאה מרים בן פרץ תפקידים ציבוריים-אקדמיים: נשיאת מכללת תל-חי, יו"ר הוועדה לקביעת תכניות החומש למגזר הערבי, יו"ר הוועדה לבדיקת הרפורמה בהכשרת מורים ועוד. בכל התפקידים הללו היא תרמה לביסוסה ולשיפורה של מערכת החינוך בישראל.
לתרומותיה של מרים בן פרץ השפעה משמעותית על המחשבה ועל המדיניות בחינוך, הן בארץ והן מחוצה לה. פרופ' בן פרץ תרמה בתובנותיה המעמיקות, במחקריה המקוריים וביכולת המנהיגות שלה למערכת החינוך בישראל, והביאה כבוד לישראל בתחום המחקר החינוכי.
פרופ' בן פרץ העמידה דורות של תלמידים הממלאים היום תפקידים מרכזיים במחקר ובהוראה באוניברסיטאות, במכללות ובמערכת החינוך.
על כל אלו אנו ממליצים להעניק לפרופ' מרים בן פרץ את פרס ישראל בחקר החינוך לשנת תשס"ו."
(מתוך: משרד החינוך, גף פרסי ישראל)